Pozytywna opinia Rady Unii Europejskiej w sprawie odblokowania dla Polski środków finansowych z Krajowego Planu Odbudowy zbiega się w czasie z 20. rocznicą naszego członkostwa w UE. Mamy zatem podwójny powód do świętowania. Obecność Polski w strukturach unijnych daje nam możliwości, by mocno odpowiedzieć na kryzys związany z pandemią Covid-19. Wsparcie z KPO dla sektora HoReCa opiewa na kwotę 1,2 mld zł.
„Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości dzięki środkom z KPO wesprze modernizację mikro- i małych firm z branży turystycznej, hotelarskiej i gastronomicznej. Wiele przedsiębiorstw z tych sektorów wskutek ograniczeń związanych z pandemią odniosło wymierne straty ekonomiczne, a niektóre nie przetrwały. Musimy odbudować branżę, wzmocnić turystykę, tak by umożliwić jej dynamiczny rozwój i zapobiec załamaniu tej gałęzi gospodarki w czasie potencjalnych przyszłych kryzysów. Na ten cel mamy 1,2 mld zł” – mówi Arkadiusz Dewódzki, dyrektor Departamentu Internacjonalizacji Przedsiębiorstw.
Według raportu PARP [1] w przypadku małych firm 89% przedstawicieli branży usługowej (handel, zakwaterowanie i gastronomia) wskazywało na negatywny wpływ pandemii na działalność firm. Pandemia przyczyniła się głównie do zmniejszenia liczby klientów (51% wskazań), niższych zysków ze sprzedaży produktów lub usług (47%), co wynikało ze spadku sprzedaży produktów lub usług (42%), mniejszej liczby partnerów do współpracy (34%) oraz większych kosztów funkcjonowania firmy (46%). Najczęściej takie skutki były odczuwalne przez przedsiębiorstwa małe zatrudniające do 50 pracowników oraz firmy działające w sektorach: handlowym, zakwaterowania i gastronomii. Z danych Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej wynika, że w 2022 r. zamkniętych działalności gospodarczych było już ponad 192 tys., a w zeszłym roku – blisko 196 tys.
Wobec tego konieczne stało się dostosowanie działalności do możliwości radzenia sobie z sytuacjami kryzysowymi w przyszłości poprzez wprowadzanie nowych sposobów dostarczania produktów i usług, przeprofilowanie działalności lub też jej dywersyfikację. To z kolei powinno przyczynić się do zwiększenia aktywności przedsiębiorstw, wzrostu produktywności oraz powstania nowych miejsc pracy.
PARP idzie na odsiecz sektorowi HoReCa
Od 6 maja do 5 czerwca br. przedsiębiorcy mogą składać wnioski o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Już pierwszego dnia naboru PARP otrzymała ponad 150 wniosków o wsparcie z całego kraju. Inwestycja A1.2.1 jest finansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), a maksymalna kwota, o którą można się ubiegać, to 540 tys. zł.
Celem inwestycji jest wsparcie przedsięwzięć MŚP, które planują rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. O pomoc będą mogły ubiegać się przedsiębiorstwa, prowadzące działalność w ramach wskazanej w regulaminie konkursu Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), które w latach 2020-2021 odnotowały spadek obrotów o co najmniej 30%, liczonych rok do roku.
Dofinansowanie obejmie inwestycje w bazę usługową lub produkcyjną, w tym np. roboty budowalne, zakup maszyn i urządzeń, działania związane z zieloną transformacją czy wykorzystaniem technologii cyfrowych. Ponadto w ramach wsparcia jest podnoszenie kwalifikacji pracowników: szkolenia związane z nabyciem nowych umiejętności lub przekwalifikowaniem pracowników, w szczególności w związku z rozszerzaniem lub zmianą profilu działalności przedsiębiorstwa. Dofinansowane będą również usługi rozwojowe na rzecz wspieranych MŚP, np. opracowanie studium wykonalności, modelu biznesowego, opracowanie procedur technicznych.
Maksymalny poziom dofinansowania wyniesie 90%, a maksymalna kwota wsparcia na przedsięwzięcie MŚP to 540 tys. zł. Dofinansowanie udzielane będzie w ramach pomocy de minimis, a rozliczane wyłącznie formie refundacji; wnioskujący nie będzie mógł ubiegać się o wypłatę zaliczki. Okres realizacji przedsięwzięcia MŚP wynosi 12 miesięcy i musi się zakończyć najpóźniej 31 stycznia 2026 r.
Rozszerzenie czy dywersyfikacja?
Rozszerzenie prowadzonej działalności rozumiane jest jako wprowadzenie nowej usługi lub produktu, zaś dywersyfikacja to również zmiana profilu działalności na inny profil w ramach sektorów HoReCa, turystyka lub kultura, w tym oferowanie dotychczasowych produktów lub usług o ulepszonych lub lepiej dostosowanych do klienta parametrach.
Dzięki realizacji przedsięwzięć w ramach inwestycji przedsiębiorcy z branży będą mogli wprowadzić do swojej oferty nowe produkty lub usługi, dotychczas nierealizowane w ramach prowadzonej działalności (np. w obiekcie hotelowym uruchomienie usługi z zakresu kultury). Można również rozszerzyć swoją ofertę poprzez podjęcie działań w innej części sektora (np. w restauracji można adaptować pomieszczenia na prowadzenie warsztatów czy szkoleń kulinarnych).
Dywersyfikacją jest to wszystko, z czego można czerpać dodatkowy przychód w stosunku do źródeł, z których przychód jest dotychczas czerpany, pozostając w sektorze. Dywersyfikacją dla tej inwestycji nie będzie więc przedsięwzięcie, które nowy przychód będzie przynosić, ale jego źródłem będzie działalność prowadzona poza kodami PKD wskazanymi poniżej w materiale. Każda nowa usługa lub produkt z zakresu kodów PKD mieści się w zakresie wsparcia.
Rozszerzenie oznacza więc nowy kod PKD w ewidencji przedsiębiorcy, zaś nowe produkty i usługi o zróżnicowanych parametrach, ale bez dodatkowego kodu PKD, to dywersyfikacja.
Źródło informacji: PAP/PARP