W zapowiedziach resortu nauki zabrakło konkretnych propozycji zwiększenia budżetu NCN, którego systematyczne obniżanie jest jednym z głównych zagrożeń dla rozwoju nauki w Polsce – zauważają w stanowisku przekazanym w piątek PAP prezesi Polskiej Akademii Nauk (PAN) – i Umiejętności (PAU). Apelują o zwiększenie budżetu NCN.
Prezesi obu instytucji zwracają też uwagę, że w zapowiedziach Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego „zabrakło konkretnych propozycji zwiększenia budżetu NCN, którego systematyczne obniżanie jest jednym z głównych zagrożeń dla rozwoju nauki w Polsce. Aktualny poziom sukcesu w konkursach NCN spadł poniżej 10 proc. Sprawia to, że wiele wartościowych projektów badawczych nie jest realizowanych, a włożony w ich przygotowanie wysiłek intelektualny ulega zmarnotrawieniu”.
Członkowie PAN oraz członkowie PAU apelują o zwiększenie budżetu NCN do poziomu umożliwiającego finansowanie 25 proc. rozpatrywanych projektów badawczych.
Decyzję o 30-proc. podwyżkach dla nauczycieli akademickich i 20-proc. dla pracowników administracyjnych na uczelniach rząd podjął w grudniu. Propozycję podwyżek pozytywnie zaopiniowała w styczniu sejmowa Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży. Plan podwyżek nie dotyczy pracowników instytutów badawczych i PAN, która jednak dostała dodatkowe 180 mln zł.
Dotacja podmiotowa i celowa dla Narodowego Centrum Nauki (NCN), przewidziana w budżecie na 2024 rok, wynosi 1 mld 440,6 mln.
W grudniowym liście do szefa resortu nauki przewodniczący Rady NCN prof. Robert Hasterok i dyrektor centrum prof. Krzysztof Jóźwiak przypomnieli, że „wysokość dotacji, jaką w tej chwili otrzymuje NCN, w żaden sposób nie odpowiada na zapotrzebowanie polskiego środowiska naukowego. Z powodu zamrożonego budżetu NCN w ostatnio rozstrzygniętym konkursie OPUS 25 finansowanie otrzymało tylko 8 proc. badaczek i badaczy starających się o granty. Po raz pierwszy w historii Centrum mogło sfinansować tak mało projektów. Wielomiesięczne apele do poprzednich władz publicznych o zwiększenie dotacji celowej NCN pozostały bez odzewu”. (PAP)
www.naukawpolsce.pl